22:42
0

Terdapat beberapa tips atau cara untuk membuat telur itik masin @ asin @ jeruk. Ada yang menggunakan tanah liat yang dicampurkan dengan air garam dan disalutkan dengan sekam padi mentah atau yang telah dibakar dan ada pula yang menggunakan kaedah jeruk yakni menggunakan air dan garam sahaja. Dulu pernah juga saya menghadiri kursus untuk membuat telur masin di Jabatan Haiwan @ Veterinar Melaka, tapi dah lupa dah cara-cara membuatnya. Jadi saya layari internet untuk mencari beberapa petua atau resepi membuat telur masin, dan juga bertanya kepada mereka yang berpengalaman. Memang terdapat banyak resepi dan berbeza-beza pulak tu. Ada yang mengatakan kandungan garam mestilah sama paras dengan air, segenggam garam untuk setiap biji telur, 1 cawan garam dengan 1/2/3/4 atau 5 cawan air dan pelbagai lagi. Tak tau mana satu yang betul. Jadi saya membuat keputusan untuk mencuba kaedah atau formula 1 bahagian garam dengan 3 bahagian air.

Sebelum tu, dapatkan telur itik mentah (apa jenis itik pun boleh). Kalau kulitnya kotor, bersihkan terlebih dahulu menggunakan kertas pasir atau boleh juga cuci dengan menggunakan air dan gosok dengan span yang digunakan untuk basuh pinggan atau apa-apa yang sesuai. Tujuannya untuk mengelak telur-telur tersebut menjadi busuk.

Cara-caranya:
1 bahagian garam dicampurkan dengan 3 bahagian air (boleh guna cawan atau mangkuk kecil untuk sukatan dan dimasukkan kedalam periuk), kemudian dididihkan sehingga garam larut dan perlu dikacau. Kemudian air garam tersebut dibiarkan sejuk. Setelah itu masukkan air garam tersebut kedalam balang atau tabung plastik yang kedap udara kira-kira setengah daripada balang tersebut dan masukkan telur satu persatu. Tutup balang tersebut dan simpan selama 2-4 minggu (tak perlu guna peti ais). Cukup 14 hari, bolehlah cuba sebiji dahulu untuk rasa kadar kemasinannya, kalau tak cukup masin, simpan lagi selama 1 minggu dan cuba lagi.

Bagi saya, tempoh 2 minggu akan menghasilkan telur yang rasanya kurang masin. Kalau dibuat 1/2 atau 3/4 masak telur tu, boleh makan macam tu je.. memang sedap! Setelah 18-21 hari, rasa masinnya adalah sederhana dan sangat sesuai untuk dibuat lauk. Bila dah genap sebulan atau jika rasa telur tersebut dah cukup masin, ianya perlu dikeluarkan daripada tabung dan disimpan didalam peti sejuk. Sekiranya air garam yang terdapat didalam tabung tersebut masih elok.. jernih dan tidak berbau, ianya masih boleh digunakan untuk telur-telur baru yang seterusnya. Kalau nak cepat masin, anda boleh menggunakan kaedah 1:2 atau 1:1, tetapi rasa masinnya mungkin agak keras sedikit.

P/s: Ada tak sesiapa yang pernah menggunakan air laut untuk membuat telur masin?

© 2014- Uniaga Aviary. Hakcipta Terpelihara. Sebarang salinan dan penerbitan semula artikel ini samada sebahagian atau keseluruhan, dengan atau tanpa modifikasi dan tanpa kebenaran bertulis daripada pemilik adalah dilarang sama sekali.

0 comments:

Post a Comment